Урок на тему “Шляхи передачі ВІЛ-інфекції, СНІД. Оцінювання ризику інфікування.”

Тема. Шляхи передачі ВІЛ-інфекції, СНІД. Оцінювання ризику інфікування.

Мета. Навчити учнів розрізняти поняття ВІЛ, СНІД. Надати інформацію про шляхи зараження ВІЛ, а також шляхи якими ВІЛ не передається. Пояснити як ВІЛ впливає на роботу організму.

Виховувати в учнів відповідальне ставлення до власного здоров`я, а також стурбованості за долю людства; подолання безпідставного страху щодо можливості ВІЛ-інфікування побутовим шляхом; розуміння необхідності виявляти співчуття до тих людей, які живуть з ВІЛ.

Література. Воронцова Т.В., Репік В.А. Основи безпеки                           життєдіяльності, підручник для 8 класу,

Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. Профілактика ризикованої     поведінки.

Омельченко Л.П., Основи безпеки життєдіяльності

Хід уроку.

І.        Повідомлення теми, створення мотивації

Учням пропонується переглянути фрагмент відеозапису концерту групи “Queen”. Запитання до учнів:

  • Як називається група, виступ якої ви щойно переглянули?
  • Хто був солістом цієї групи? (Фрейді Меркурі )
  • Чому ми називаємо долю Фрейді Меркурі трагічною?
  • Як  би склалася його доля, якби він не захворів на СНІД?

Міні – лекція

У 1980 році ми вперше дізналися про ВІЛ. За короткий час ВІЛ поширився на весь світ, уразивши понад 60 млн. осіб. Це більше ніж все населення України. Третина з них вже померли залишивши сиротами 13 млн. дітей.

Нині у світі живуть понад 40 млн. ВІЛ інфікованих, приблизно половина з них молодь до 25 років. Майже 60 тис. ВІЛ інфікованих живе в Україні (за неофіційною інформацією 400 тис.). Серед них постійно зростає частка неповнолітніх.

-         Чи можемо ми зупинити СНІД?

Наші знання допоможуть нам зупинити цю інфекцію.

Проблема для класу:

В кінці уроку дати відповідь на питання

-         Яким чином знання нам допоможуть зупинити СНІД?

ІІ.   Актуалізація опорних знань.

Напередодні, 18 учнів класу отримали завдання:

1 група (9 учнів) підготувати запитання стосовно даної проблеми;

2 група – підготувати відповіді на ці запитання.

Запитання для першої групи:

1.     Що таке СНІД? Яким вірусом викликається ця хвороба?

2.     Як діє ВІЛ в організмі людини?

3.     Скільки часу може пройти від моменту інфікування до захворювання на СНІД?

4.     В яких рідинах ВІЛ – інфікованої людини зберігається небезпечна концентрація ВІЛ?

5.     Якими шляхами ВІЛ може передатися від хворої людини до здорової?

6.     Яким чином можна уникнути або суттєво знизити ризик інфікування?

7.     Чому більш за всіх страждають ті хто вживає наркотики?

8.     Як ВІЛ розвивається в організмі людини?

9.     Як не можна заразитись від ВІЛ-інфікованих?

Вчитель разом з учнями вислуховує відповіді і якщо необхідно доповнює або вносить корективи. Важливо зробити висновок, що ВІЛ – підступна і небезпечна інфекція. Але водночас це дуже нестійкий вірус. Він може існувати тільки в рідинах організму і швидко гине поза ним. Рідини, в яких може спостерігатися небезпечна концентрація вірусу, це: кров, виділення статевих органів( сперма, вагінальний секрет), материнське молоко. Найпоширенішим шляхом розповсюдження ВІЛ – інфекції в Україні є ін’єкційне вживання наркотиків.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Міні – лекція.

Щодня ми спілкуємося, працюємо, навчаємося, займаємося спортом разом з багатьма людьми. Серед них можуть бути інфіковані на ВІЛ. Зважаючи, що досі не розроблено вакцини, здатної захистити від ВІЛ, та ліків проти СНІДу, деякі люди дуже бояться зараження. Цей страх є перебільшенням. Так, СНІД – це невиліковна хвороба, але захиститися від неї досить просто. Кожен повинен знати, які види життєдіяльності є абсолютно безпечними, які мають незначний ризик, а які є небезпечними щодо зараження ВІЛ.

Високий ризик – значний контакт з інфікованою кров’ю чи іншими небезпечними рідинами організму.

Низький ризик – ризик незначного контакту з інфікованими рідинами організму.

Без ризику – відсутність контактів з інфікованими рідинами або коли концентрація їх дуже низька.

1.              Робота з підручником с.40

Індивідуальний захист.

Діти об’єднуються в групи по 2 чол

Учням пропонується за допомогою мал. 8 потренуватись визначати рівні ризику для різних життєвих ситуацій.

Підводячи підсумок цієї роботи, учні роблять висновок, що знання шляхів передачі і методів захисту від ВІЛ-інфекції допоможуть позбутися безпідставного страху. Вчитель наголошує, що це важливо у стосунках з ВІЛ-позитивними людьми, які потребують нашої підтримки. На жаль інфікованими можуть бути не лише дорослі, а й діти, які отримали ВІЛ від народження. Ставлення до них – це випробування нашої порядності, освіченості, загальної культури.

Обговорити проблему:

Чи становлять ВІЛ-інфіковані діти загрозу для тих, хто дружить з ними, обідає в шкільній їдальні?

2.              Тест на ВІЛ – інфікованість.

Об’єднати учнів у 5 груп.  Кожна група отримує картку з завданням:

Скласти концептуальну карту  (опорну схему), користуючись підручником с.42

1 група. Що таке тест на ВІЛ?

2 група. Чи завжди тест показує правильний результат?

3 група. Де можна пройти тестування?

4 група. Для чого потрібно тестування?

5 група. Чи слід повідомляти усіх про ВІЛ-позитивний статус?

Після роботи в групах учні доповідають свої дослідження класу, демонструють концептуальні карти, підводять підсумки.

ІV.  Закріплення.

Бліц-турнір “Так” чи “Ні”

У кожного учня є дві картки – червона і зелена. На відповідь “так” учень піднімає зелену картку, на відповідь “ні” – червону.

1.     Чи можна за зовнішнім виглядом визначити, що людина ВІЛ-інфікована? (НІ)

2.     Збудником СНІДу є вірус імунодефіциту людини. (ТАК)

3.     Аналіз крові може показати, що людина ВІЛ-інфікована. (ТАК)

4.     Лише чоловіки можуть захворіти на СНІД.  (НІ)

5.     Можна захворіти, якщо потримати хворого за руку. (НІ)

6.     На сьогодні ліків від СНІДу не існує. (ТАК)

7.     ВІЛ може передаватись під час статевих контактів. (ТАК)

8.     ВІЛ може передаватись під час переливання крові. (ТАК)

9.     Є люди, що мають імунітет від ВІЛ. (НІ)

10.                       Можна заразитись ВІЛ, якщо ходити до школи, де навчається ВІЛ-інфікований учень. (НІ)

11.                       Наркомани можуть передавати ВІЛ, якщо користуються однією голкою. (ТАК)

12.                       У підлітковому віці неможливо захворіти на СНІД. (НІ)

Підводячи підсумок уроку, вчитель пропонує учням закінчити речення:

“Я зрозумів, що ВІЛ передається через … , і не передається через…”

Вчитель нагадує дітям проблему, поставлену на початку уроку. Діти відповідають на питання:

-         яким чином наші знання допоможуть нам зупинити СНІД ?

I.                               Домашнє завдання.

Підручник “ Основи безпеки життєдіяльності” Т.В. Вооронцова с.38-43

За бажанням, написати твір-мініатюру на тему: “Якщо я дізнаюсь, що мій друг ВІЛ-інфікований.

Popularity: 100% [?]

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Можна використовувати XHTML теґи та атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>